Home > Over de school

Visie

Onze missie: meer dan onderwijs

Onze missie is dat leerlingen zich thuis voelen op school en groeimogelijkheden ervaren op cognitief en sociaal-emotioneel vlak. Welbevinden is een basisvoorwaarde voor leren en optimaal presteren. Regelduidelijkheid, een positief klas- en schoolklimaat, een intensieve leer- en leerlingenbegeleiding en participatie via de leerlingenraad zijn voor ons belangrijke middelen om het welbevinden van de leerlingen te bewaken en bewerkstelligen.

Door de beschermende omgeving van een aparte middenschool is het mogelijk aan leerlingen een meer individuele begeleiding te geven en er voor te zorgen dat ze zich volledig kunnen ontplooien in een sfeer van rust en geborgenheid.

Wij eisen discipline in studie en omgang, maar ook hoffelijkheid van iedereen.
Wij willen het ethisch en esthetisch gevoel aanscherpen. Even essentieel vinden wij dat men respectvol leert omgaan met zichzelf, anderen en met de omgeving. We willen dat onze leerlingen niet alleen een historisch kader hebben, maar ook begrijpen wat er in de wereld gebeurt, zodat ze hun plaats in de wereld beter kunnen vinden.

Onze school is geen eiland in de samenleving, ze staat er midden in. Jaar na jaar bieden wij onze leerlingen bij het begin van een schooljaar een geïntegreerde werk periode, daguitstappen, projectdagen … en tal van projecten die de persoonlijkheid verder ontwikkelen. Via de leerlingenparticipatie wakkeren wij ook de zin voor initiatief en verantwoordelijkheid aan. Opvoeden tot weerbare, kritische én democratische burgers is onze taak.         

Onze school biedt een veilige plek waar leerlingen ongestoord kunnen en willen leren en waar zij zich geaccepteerd voelen. Onze leerkrachten staan garant voor een beschermende omgeving waarin pestgedrag en agressie niet worden getolereerd. Het streven naar een klimaat van verdraagzaamheid is hierbij een prioriteit. Bovendien heerst er een aangenaam en veilig leef- en leerklimaat, waar er ook ruimte is voor sport en ontspanning.

Onderwijs mag niet langer toegespitst worden op reproductie, ook creativiteit is zeer belangrijk. Geheugenwerk is niet onbelangrijk, maar wat wij zeker nastreven is een kritische ingesteldheid. Daarom benadrukken wij bij onze leerlingen het vragen stellen, het discussiëren, het probleemoplossend werken, het origineel durven zijn. De tijd van het uitsluitend doceren is voorbij, leve de interactieve benadering. Wij zoeken naar onderwijsvormen die aansluiten bij de leefwereld van jongeren, want interesse is de eerste stap naar kennis en kunde. Zo wordt leren een vanzelfsprekende en plezierige activiteit

In het eerste jaar wordt een brede waaier aan belangstellingsgebieden en keuzevakken aangeboden. De keuzevakken moeten de leerlingen helpen zichzelf beter te leren kennen, hun talenten naar boven te halen en uiteindelijk een weloverwogen en bewuste keuze te maken naar de tweede graad.  

De extra lessen “Leren leren”, zowel tijdens als buiten de vakken, helpen bij het zoeken naar een goede studiemethode die aansluit bij de verschillende studierichtingen.

Na de middenschool kunnen onze leerlingen in het atheneum terecht waar hen een brede waaier aan aansluitende studierichtingen aangeboden wordt .

Want het hoofddoel is duidelijk: uw kind een goede start geven en zo zijn verdere schoolloopbaan optimaliseren; elk kind zo begeleiden dat het zijn vleugels optimaal kan uitslaan, nu en later.

Onze schoolvisie:

‘Non scholae sed vitae discimus’:  'wij leren niet voor de school, maar voor het leven’.

Elke leerling heeft een unieke persoonlijkheid, specifieke interesses en ambities. Om hieraan tegemoet te komen, biedt GO! Middenschool Halle meer dan alleen onderwijs.

De  weg van kind naar jongvolwassene  gaat vaak gepaard met een zoektocht naar jezelf, naar je talenten, naar het realiseren van dromen en ambities, naar je plaats in de maatschappij. Leren is hoe je als leerling, samen met de leerkrachten, vorm kunt geven aan je toekomst.

GO! Middenschool Halle begeleidt, ondersteunt en vervolmaakt jongeren tot zelfbewuste jongvolwassenen die actief participeren in een moderne samenleving.

Voorbereiden op het hoger onderwijs en jongeren klaarstomen om mee te kunnen draaien en verantwoordelijkheid op te nemen in onze maatschappij  is onze kerntaak .Wij zetten in op een stevige cognitieve basis én het verwerven van de  maximale verwerving van sociale vaardigheden. Daarom staat onderwijsvernieuwing hoog op onze agenda.

GO! Middenschool Halle is meer dan goed onderwijs alleen. Dit vormt de rode draad doorheen de vijf pijlers waarop onze school steunt.

1.     Mensgericht

Als middenschool creëren we een goede leeromgeving die de leerlingen stimuleert om zichzelf verder te ontplooien. Hierbij schenken we bijzondere aandacht aan de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. We willen een school zijn waar de leerlingen zich thuis voelen vanaf de eerste dag.

We zorgen voor een open sfeer en willen de loyaliteit ten opzichte van alle actoren, een goede verstandhouding, een meer open blik op de wereld en een respectvolle mondigheid bevorderen.

We beseffen dat uitgroeien tot een zelfbewuste jongvolwassene een proces is dat bestaat uit vallen en opstaan.

2.     Kwaliteitsonderwijs

We focussen op het welbevinden van de leerlingen en leerkrachten wat leidt tot betere prestaties.

We willen een omgeving creëren waarin men van elkaar leert en reflecteert op datgene wat nodig is om kwaliteitsvol onderwijs te bieden.

We leggen het accent op het blijvend leren door de leerkrachten omdat we ervan overtuigd zijn dat kwaliteitsvol onderwijs in grote mate afhangt van de professionaliteit van leerkrachten.

3.     Innovatief

We bieden in het eerste jaar een brede waaier belangstellingsgebieden en keuzevakken aan. De keuzevakken moeten de leerlingen helpen zichzelf beter te leren kennen, hun talenten, passies en interesses naar boven te halen om uiteindelijk een weloverwogen, bewuste en trapsgewijze keuze te maken naar de tweede graad.

We willen inspelen op een snel evoluerende maatschappij waarbij we de leerlingen de skills willen aanbieden om hen voor te bereiden op de jobs van morgen. Dit doen we door in te zetten op ICT, klasdoorbrekend en vakoverschrijdend te werken en het aanpassen van de evaluatievormen.

De leerkracht krijgt een coachende rol die de onderwijspraktijk voortdurend afstemt op de ontwikkelingsvragen van de leerling.

4.     Samenwerking

Naast kennis zijn goede sociale vaardigheden onontbeerlijk om actief te participeren in de huidige samenleving. We streven hierbij naar elke vorm van samenwerking, zowel intern als extern, die deze doelstelling kan bevorderen.

We creëren een teamcultuur waarbinnen iedereen zich verantwoordelijk voelt en gemotiveerd is om resultaten te behalen. Gezamenlijke verantwoordelijkheid en wederzijds vertrouwen creëren een veilige leeromgeving waarbinnen effectief wordt geleerd. Hierbij is een transparante en eerlijke communicatie van belang.

We willen een productieve relatie tussen school, leerlingen, ouders en derden om de schoolprestaties en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen te optimaliseren. Binnen het leerproces vinden we de ouder een belangrijke partner en verwachten we ook van hen een engagement.

5.     Klantgericht

We willen vraaggericht onderwijs bieden dat zich op elk niveau aanpast aan de ontwikkelingsbehoefte van elke individuele leerling. Een optimale ontwikkeling van iedere individuele leerling is het uitgangspunt. Alleen dan is het mogelijk het maximale uit de leerlingen te halen.

We schenken op onze school de nodige aandacht aan het individuele karakter van elke jongere. Daarom worden de leerlingen ondersteund via verschillende initiatieven zoals differentiatie, remediëring, studiekeuze en -begeleiding.

We willen onze leerlingen optimaal voorbereiden op het beroepsleven en/of verdere studies, en de leerlingen klaarstomen om verantwoordelijkheid op te nemen in onze maatschappij. Hierbij is een gedegen kennis van de Nederlandse taal onontbeerlijk. Een doorgedreven taalbeleid geeft elke leerling de kans zich hierin verder te vervolmaken.

GO! Middenschool Halle is meer dan onderwijs!