Wat is Agora?

“Agora” is Grieks voor ‘plein’ en verwijst naar het oude Athene waar filosofen als Socrates ‘lesgaven’ op marktpleinen aan iedereen die iets wilde leren. De “wijsgerige” vergaart kennis over zichzelf en de wereld.

Wat betekent Agora op onze Middenschool?

Het Agora traject is een nieuw leerconcept in de eerste graad van het secundair onderwijs binnen GO!Campus Atheneum Halle. Agora is een volwaardige partner van de reguliere werking van de Middenschool: samen en toch apart.

Het bevat een methodiek die staat voor persoonlijke groei en zelfsturend leren, mee bewegend op de golven van de technologische ontwikkeling, de stad en de wereld rondom ons.

De Agora omgeving is jong, creatief, eigenzinnig, gedreven, positief… Het durft binnen en buiten de lijntjes te kleuren. De leervraag van de leerling staat centraal, de nieuwsgierigheid is leidend!

Wat mag ik verwachten als leerling? Wat is er zo “anders” aan Agora?

Binnen Agora draait het om jou! Jij neemt zélf je leerproces in handen. Dat betekent dat jij ook eindverantwoordelijke bent van je opdrachten en je deadlines. Het is een leerproces en natuurlijk doe je dat niet alleen.

Geen klassieke leerkrachten, geen klassieke klaslokalen!

In het Agora traject bestaan leerkrachten niet. Zij zijn coaches die jou begeleiden doorheen je persoonlijk traject.

Je werkt grotendeels autonoom aan je dag- en weekplanning met instructiemomenten, challenges in onderzoek waarbij je online leren en samenwerken combineert. Autonoom wil niet zeggen dat je het allemaal in je eentje moet doen. Het wil ook niet zeggen dat je zomaar lukraak kiest wat je doet. Je leert je eigen leerroute te hanteren. Hiervoor word je bijgestaan door een coach die samen met jou je prioriteiten onder de loep neemt.

De coaches zijn experten en loodsen jou doorheen je eigen leerproces. Zij stimuleren het gebruik van de hulpbronnen, geven feedback en ondersteunen jou bij je (zelf)evaluatie. Het is hun doel om jou een kei te laten worden in jouw talent en je te helpen ontplooien tot de beste versie van jezelf!

Jezelf leren evalueren en inschalen.

Er is geen beste van de klas.  Jij bent de beste versie van jezelf want je leert jezelf evalueren waarbij je van beginner kan doorgroeien tot expert. Jezelf realistisch inschalen is geen gemakkelijke opdracht. De coach krijgt ook hier een positief ondersteunende (en waar nodig sturende) rol toebedeeld.

Agora legt de focus op groei, leerurgentie, autonomie en constructieve zelfreflectie. Wij verwachten van jou een flinke dosis motivatie en inzet. De eindtermen liggen aan de eindmeet maar het doel is de interessante reis ernaartoe. Het is het pad van de persoonlijke groei en de samenwerking met anderen dat jullie tot zelfstandige en nieuwsgierige wereldburgers maakt.

Vier keer per jaar brengen we de evolutie in beeld in de vorm van een reflectierapport. Hieraan wordt telkens een reflectiedag gekoppeld waarbij de coaches samen met jou en de medeleerlingen terugblikken, evalueren en vooruitkijken. Het is een gesprek tussen jou, je ouders en je coach. Het hele jaar door wordt er afgetoetst, verdiepend gereflecteerd, teruggekoppeld d.m.v. gesprekken, oefeningen, kleine en grotere toetsen. Ook de verwerking van de grotere gehelen leerstof blijft uiteraard een belangrijk leerdoel. Er is vrijheid maar geen vrijblijvendheid. Op het einde van je Agora-leerproces doe je ook je eindexamens.

Hoe moet ik mij een week voorstellen op de Agoraschool?

Geen traditioneel lessenrooster

Onderstaand weekschema is een richtlijn en geen definitief schema. Er zal in de uitwerking gestreefd worden naar het kleiner maken van de groepjes voor de instructiemomenten waardoor deze nog meer kunnen verspreid worden over de dag en/of herhaald kunnen worden naargelang de behoefte van de leerling.

Wat al zeker opvalt in dit weekschema zijn de inloopmomenten waarmee we (bijna) elke ochtend van start zullen gaan. In deze tijdspanne krijg je de kans om nog even iets te checken bij je medeleerlingen of bij je coach. Het is een moment om de rush van de ochtend achter je te laten en je focus te verleggen naar wat er die dag op het programma staat.

Je merkt ook een afwisseling tussen gezamenlijke en individuele verdiepingsmomenten op eigen tempo (flex/challenges). Hier krijg je ook ruimte om je werkplanning even bij te sturen als je dat nodig vindt (of je coach).

Structuur blijft essentieel. Zeker ook in zelfsturend onderwijs. Kinderen (én volwassenen) hebben nood aan een vaste en duidelijke omkadering. Naargelang de behoefte en de context is er ruimte voor remediëring en flexibiliteit.

Challenges – projectweken - bootcamp

In de challenges daag jij jezelf uit! Je kiest zelf je thema, je onderzoeksvraag en je ontwikkelt daarbij jouw creatieve en wetenschappelijke onderzoek skills. Wat je zelf doet, doe je beter. Soms op je eentje en soms in samenwerking met je medeleerlingen. Geen nood, je wordt nooit aan je lot overgelaten. Je coach kijkt over je schouder mee en ondersteunt je waar nodig.

Tijdens de projectweken zetten we alles op alles! Dan worden weekroosters, instructiemomenten en groepen helemaal door mekaar gegooid. We trekken erop uit en werken intensief een aantal thema’s uit. Je ontgint nieuw terrein of je brengt gekende theorie in praktijk. Een verrijking!

Een bootcamp is een onderdompeling in een domein dat een goede basiskennis vergt. Vaak is dat bij het begin van de week. Een voorbeeld van zo een domein is BYOD (het laptop project Bring You Own Device) of de FUTE onderzoeksmethode.

Wat zijn voor ons belangrijke criteria?

Inzet op High Impact Learning

HILL of High Impact Learning that Lasts.

 

De 7 bouwstenen van het model zijn ons kompas:

“De basis van HILL is gebaseerd op ruim 25 jaar wetenschappelijk onderzoek naar leren. Uit dat onderzoek blijkt dat eenrichtingsverkeer qua lesgeven een slecht idee is (puur instructie dus). We doen het helaas veel te veel en gebruiken het vaak voor de verkeerde doeleinden. Instructie is effectief als we iets willen inleiden, toelichten of als de student om uitleg vraagt. Effectief leren, bestaat echter uit 70% interactie en teamwerk, 20% zelfstudie en 10% formeel instructie’.”

– Prof. Dr. Filip Dochy is hoogleraar Onderwijskunde & Corporate Training (bedrijfsdidactiek) aan de Katholieke Universiteit Leuven en hoogleraar Onderwijs-innovatie & IT aan de Universiteit van Maastricht en de bedenker van het HILL model.

Wat mag ik verwachten als ouder?

Ouders zijn even belangrijke coaches als de leerkrachten en de begeleiders op school. Jij kent je kind door en door en kan het bijstaan als de beste. Als ouder ben je ook een beetje onze mentor. Het welbevinden van je zoon of dochter is een bekommernis van ons allemaal.